Botopassie - Reisverslag uit Botopasi, Suriname van Jan Wilma - WaarBenJij.nu Botopassie - Reisverslag uit Botopasi, Suriname van Jan Wilma - WaarBenJij.nu

Botopassie

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 Februari 2015 | Suriname, Botopasi

Hallo allemaal!

Heir zijn we weer dus we hebben de jungle overleefd! Na een laatste nacht in het gezellige downtown Oasis guesthouse zijn we met een minibusje in zo'n drie uur naar Atjoni gereden. Hier stopt de weg en we vervolgden onze weg naar Botopassie per korjaal over de Surinamerivier. Deze lange smalle boten hebben niet veel diepgang en zijn dus zeer geschikt voor rivieren met veel stroomversnellingen en ondieptes. De bootsmannen kennen de rivier op hun duimpje en weten precies waar ze wel en niet kunnen varen. De twee en een half uur durende tocht was werkelijk schitterend! De rivier slingert zich dwars door de jungle en her en der zagen we dat er mensen vanuit de dorpjes naar het water waren gekomen om kleren, potten en pannen of zichzelf te wassen. Hotel Botopassie heeft niets weg van een hotel, het is kleinschalig en er zijn verschillende overnachtingsmogelijkheden. In een hangmat, een kamer in het gebouw waar ook de maaltijden geserveerd werden of een kleine hut van hout met een dak van palmbladeren, zogenaamde Wosu's met douche (koud water) en toilet. Wij hadden voor het laatste gekozen, lekker alles voor onszelf. We werden welkom geheten door de plaatselijke gids Ian. Maar wat een mooie plek! Vanuit ons hutje hadden we een schitterend uitzicht over de rivier met aan de overkant het dorp Botopasi. We maakten kennis met de andere gasten en zaten gezellig aan een tafel onder en grote boom. Zo was er een stel dat al 13 jaar onderweg was met hun zeilboot...
Het verblijf is inclusief alle maaltijden dus we konden 's avonds aanschuiven aan één lange tafel. Wij zaten naast de eigenaar Haidy en na het eten hadden we een heel gesprek over de meerdere vrouwen die de mannen hier mogen hebben. Lange tijd had hij er vier, nu nog twee. Op de vraag hoeveel kinderen hij had moest hij wel even nadenken en het woordje 'ongeveer' werd ook vaak door hem gebruikt. Maar interessant was het gesprek wel!
In het binnenland is geen elektriciteit en alleen van 7 tot 11 uur 's avonds gaat de generator aan. Daarna is het pikdonker en moet je een zaklamp gebruiken als je er 's nacht uit moet. En dat moet je natuurlijk want het is zo'n eerste nacht altijd even wennen en je wordt regelmatig even wakker. We hadden die avond al een groot insect in ons hutje gezien, we waren het er niet over eens wat het was, Jan dacht een tor maar ik dacht een kakkerlak, gezien de kleur en de lange voelsprieten.
We kregen het beestje niet uit de hut dus besloten we 'm maar te accepteren als huisdier en vervolgens bleef hij/zij al die dagen lekker binnen. Omdat er gek genoeg helemaal geen muggen waren sliepen we niet onder een klamboe en maar hopen dat ons huisdiertje 's nachts niet op ons bed zou komen zoals onze viervoeters thuis...
De volgende dag stond er een tour op ons programma en samen met een ander stel staken we de rivier over naar het dorp. Zoals verreweg de meeste bewoners langs de Surinamerivier, wonen ook hier Saramaccaners. Hun voorouders ontvluchtten ooit met gevaar voor eigen leven de wrede slavernij op de plantages. De missionarissen hebben hier flink hun best om de mensen te bekeren tot "het ware geloof" want er staat een heuse christelijke kerk en elders hoorden we al kinderen over Jezus zingen. Toch is niet alles van hun eigen geloof in natuurgoden verloren gegaan en sommige dorpen hebben zelfs de missionarissen buiten de deur weten te houden.
Al lopend over een breed pad door de jungle en dorpjes vertelde de gids van alles over de telefoonboom, de heilige boom die niet gekapt mag worden, de vele planten/bloemen en waar ze voor gebruikt worden en van alles over de dorpen en hun bewoners.
Na zo'n kilometer of 5 á 6 kwamen we bij het Saamaka Marron Museum.
Marrons is een algemene naam voor gevluchte slaven. Dit museum is gewijd aan het cultureel erfgoed van de Saramaccaanse bevolking.
De rondleiding was bijzonder interessant! Daarna gingen we naar de oever van de rivier waar we met een korjaal weer terug gingen naar Botopassie. Na een late lunch van erwtensoep (ja je leest het goed), rijst en geroosterd knoflookstokbrood hadden we de rest van de middag voor onszelf. Dat is precies wat ik nu ook ga doen dus wordt vervolgd...

Dag allemaal! Jan en Wilma

• 07 Februari 2015 - 21:32

Roely En Maarten:

WoW, dat is nog eens een cliffhanger!!! Jullie maken ons nu wel erg nieuwsgierig naar de rest van de tocht....het klinkt allemaal ontzettend leuk en avontuurlijk!!!

Hier in Paderne gaat alles zijn gangetje. Het is vrij koud, maar zonnig!!! We vermaken ons nog steeds prima en met Boef en Sanne gaat het uitstekend. Ze springen niet op ons bed hoor! Sanne ligt lekker in haar mand achter het bed en Boef ligt in het hoekje naast het nachtkastje. En wat een luxe dat ze ons gewoon laten uitslapen. Want wat doet die Portugese lucht ons goed. We slapen als ossen!!!

We verheugen ons op het vervolg!!

• 08 Februari 2015 - 12:11

Martin:

Hééé Wilma en Jan,

Jullie mooie verhalen gelezen, die liegen er niet om zeg ! Maken zo als altijd
    weer van alle bijzondere dingen mee, dat past bij jullie.
    De foto's zijn erg mooi, nog heel veel reis plezier vanaf hier!

Groetjes Martin.

• 09 Februari 2015 - 16:39

Rob En Mieke.:

Hoi Jan en Wilma,

Als we het verslag lezen en de prachtige foto's zien dan doet dat echt denken aan mijn jungletocht.
    Altijd de nodige onverwachte gebeurtenissen,de adembenemende natuur en de bijzondere ontmoetingen
    met de dorpsbewoners en reisgenoten.
    Al met al een geweldige ervaring en we zien dan ook uit naar het volgende verslag.

Groetjes,

Rob en Mieke.

• 09 Februari 2015 - 22:55

Eleonora:

Hoi Wilma en Jan,

Mooie avonturen weer. Zo vier vrouwen dat is niet gering, daar moet je toch niet aan denken hè Jan!
    Hebben jullie de Colakreek al bezocht, daar had een collega van mij het altijd over.
    Veel plezier en bedankt weer voor het mooie verslag en de foto's.

Liefs,

Eleonora