Koto Museum Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Wilma - WaarBenJij.nu Koto Museum Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Wilma - WaarBenJij.nu

Koto Museum Paramaribo

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

We blijven vanmorgen in ons appartement dus heb ik de tijd om nog een verslagje te maken.
Het Koto Museum is ontstaan door een uit de hand gelopen hobby van Christine van Russel-Henar. Het museum geeft een goed beeld van de in Suriname ontstane klederdracht voor de Afro-Surinaamse vrouw. Velen zullen de beelden wel kennen van de uit vele lagen stof bestaande kleurrijke jurken en de enorme, van hoofddoeken gevouwen hoofddeksels. De angisa -hoofddoek- is het belangrijkste onderdeel van deze klederdracht. Met Angisa Tori -de geheimtaal van Surinaamse hoofddoeken- werden er namelijk boodschappen overgebracht. Dit kon men zien aan de manier waarop een hoofddoek geknoopt was. Vaak waren de boodschappen bedoeld voor een geheime minnaar en de vrouw liet hier bijvoorbeeld mee weten: 'mijn man is in het bos' of 'ontmoet me in het bos'. Maar ook boodschappen als 'de ruzie is over' of 'kletsen jullie maar, ik sta er boven' werden met de hoofddoek doorgegeven. Aan de jurk zelf viel ook het één en ander af te lezen, als de twee lintjes op de rug glad waren gestreken dan was je vrijgezel, zigzag lintjes: getrouwd, en afwisselend glad en zigzag betekende dat je man weg was en dus een tijdje beschikbaar.
Tegenwoordig lopen de vrouwen niet meer in deze dracht, alleen nog bij bepaalde gelegenheden. De Creoolse vrouwen die in de jungle wonen laten echter nog wel met een driehoek om de middel aan de achterkant zien dat ze getrouwd zijn en daar borduren ze soms ook teksten op die voor de man bedoelt zijn.
Voor iedereen die meer wil weten kijk dan op www.hetkotomuseum.org
Als je in Suriname bent is een bezoek aan dit museum zeker de moeite waard.

Liefs van ons.

  • 15 Februari 2015 - 18:44

    Bonne:

    Jongens....weer genoten van jullie verhalen . het is echt weer boeiend zoals het neergeschreven wordt.
    Erg leuk...Fijne vakantie verder en we blijven blijde lezers.
    Gr
    Bonne Ina Bjorn Kira.

  • 15 Februari 2015 - 20:07

    Sab:

    Beste Jan en Wilma!

    Toevallig kwam ik op jullie reisverslag. Ik ben een Belgische die werkt in Suriname. Als jullie nog een taxi zoeken om jullie naar zanderij (vanuit de stad) te brengen, wil ik dat doen voor een prijsje. Jullie kunnen me contacten via mijn e-mailadres.

    Groetjes en geniet van jullie laatste dagen in Suriname!

  • 16 Februari 2015 - 12:16

    Elma:

    Lieve Jan en Wilma,

    Ik lig een beetje achter met het lezen van jullie reisverslagen maar dat haal ik deze week nog wel in.
    Gisterenavond Komeng weggebracht naar Schiphol. Die zit nu in het vliegtuig richting Denpasar. Geniet van jullie laatste dagen in Suriname.

    Liefs van Elma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Jan

.

Actief sinds 07 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1031
Totaal aantal bezoekers 87349

Voorgaande reizen:

14 Januari 2016 - 07 Maart 2016

Indonesië 2016

22 Januari 2015 - 19 Februari 2015

Suriname

27 December 2013 - 20 Februari 2014

Indonesië

27 December 2012 - 20 Februari 2013

Niet de eerste en de laatste reis

Landen bezocht: