Bali Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jan Wilma - WaarBenJij.nu Bali Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jan Wilma - WaarBenJij.nu

Bali Ubud

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Februari 2014 | Indonesië, Ubud

Hallo allemaal!

De laatste zes dagen van onze reis hebben we in Ubud doorgebracht.
In de jaren 30 kwamen kunstenaars naar dit dorp vanwege de wonderschone omgeving en de mystieke uitstraling. Jan kwam hier voor het eerst in 1987, Ubud was een klein dorp waar voornamelijk backpackers kwamen. Het Ubud van toen is bijna niet meer te herkennen...eigenlijk is er van alles té veel: winkeltjes, restaurantjes, accommodaties, scootertjes, auto's én toeristen. Toch heeft Ubud wel wat van zijn charme behouden want ondanks het te veel aan alles is het prettig hier een tijdje te verblijven. Voor ons ideaal om de reis af te sluiten en te shoppen. Ook op het culturele vlak kom je hier aan je trekken. We zijn drie dagen met een scootertje op pad geweest, in en rondom Ubud. Iets ten noorden van Ubud liggen één van de mooiste rijstterrassen van de hele omgeving en hoewel we deze twee jaar geleden ook al bewonderd hadden, wilden we er toch nog graag naartoe.
Maar wat een poppenkast is dat geworden zeg in die korte tijd! Toen waren er ook wel wat winkeltjes en restaurantjes, maar nu was het echt niet leuk meer, een ware kermis! Nu konden de toeristen ook langs de rijstterrassen lopen en over de smalle (soms voor toeristen aangelegde) paadjes...eeuwig zonde! En een drukte dat het was...de smalle straat kon al het verkeer niet aan met als gevolg enorme opstoppingen. Het lukte gelukkig nog om wat foto's te maken van de terrassen zonder toeristen erop en we wisten niet hoe snel we weer weg moesten.
Het toerisme op Bali heeft ook een keerzijde, maar daar kom ik in het laatste verslag op terug, in de samenvatting.
Het is nu onze laatste dag hier, morgen vliegen we naar Kuala Lumpur en dan rond middernacht richting Holland.
Tot ons laatste verslag!

Liefs, Jan en Wilma

• 19 Februari 2014 - 13:01

Elma:

Lieve Jan en Wilma,
    Wat zonde zeg van die rijstterrassen, het was er 2 jaar geleden zo mooi... Dat zal wel een desillusie zijn geweest. Geniet van jullie laatste dag in Ubud. Alvast een goede reis en ik zie jullie vrijdag!
    Liefs van Elma

• 19 Februari 2014 - 14:08

Rien En Wiljo:

Lieve Jan en Wilma,
    Het zit er dus weer bijna op. Wat hebben jullie toch genoten, zeg! Wat een indrukwekkende ervaringen hebben jullie weer opgedaan. Dat wordt afkicken geblazen en de draad weer oppakken in Nederland en Portugal. Zeker met die fijne herinneringen aan jullie Balireis moet dat gaan lukken.
    Goede vlucht en tot in Portugal. Wij vertrekken zondag a.s. als alles meezit.
    Liefs Rien en Wiljo

• 19 Februari 2014 - 14:55

Eleonora:

Alles moet mee in de vaart der volkeren, dat is vaak treurig om te zien en de vraag is heeft de lokale bevolking daar echt baat bij.
    Wens jullie een goede reis terug. Bedankt voor de fijne reisverslagen!

Iiefs,

Eleonora

• 19 Februari 2014 - 18:21

Bert En Xandra:

Zie ik nou een gebraden kikker? Speciaal voor of door Wilma geofferd?
    Goede reis en wel thuis in Nederland!
    Liefs, Bert en Xandra

• 19 Februari 2014 - 20:10

Bert:

Bedankt voor de leuke reisverslagen en je weet Oost West...thuis Best!!

Groetjes
    Bert &Ariene
    Naenska & Dario

• 19 Februari 2014 - 21:15

Hennie & Jos:

Hoi Jan & Wilma ,
    Jammer dat het al weer zo ver is,het lezen van de reisverslagen was een avontuur!Maar jullie zitten gelukkig nog even in de reissfeer, voordat jullie weer in Holland of Portugal zijn.Geniet er nog maar even van!In ieder geval goede reis terug,groeten Hennie,Jos & Thomas

• 19 Februari 2014 - 21:37

Meryem:

Het zit er al weer op. We hebben erg genoten van jullie avonturen. Nog een paar dagen genieten en de reis naar huis kan beginnen:))
    Goede reis en tot gauw in Nederland!

Liefs, Meryem

• 19 Februari 2014 - 22:03

Abko,Klaudia And Kids:

Hoi Jan en Wilma

Bedankt voor jullie indrukwekkende reisverhalen met mooie foto's erbij. We wensen jullie een goede terugreis. Wij vertrekken vrijdag naar de sneeuw met z'n drietjes. Johan krijgen we niet meer mee. Druk met z'n handel en hij zal ook wel genieten van het huis voor hem alleen, denken we. Doen jullie de groeten van ons aan Rien en Wiljo?

Liefs van ons allen.

• 21 Februari 2014 - 06:15

An & Tom:

Hey Wilma en Jan!

Super dat jullie nog zo genoten hebben van jullie reis! Veel succes in Nederland en fijne thuisreis daarna! Hopelijk treffen we elkaar op een volgende reis ergens!
    Vele groetjes!
    An & Tom

• 21 Februari 2014 - 11:18

Eep:

Moi Jan en Wilma
    Ja ook hier komen meer toeristen, maar het was toch nog wel mooi daar.
    Nu naar Holland en dan begint het echte leven weer ( werken )
    Jullie kunnen weer een geslaagde reis bij schrijven.
    Gr. uut de Smilde