Bali: Sidemen en Munduk - Reisverslag uit Munduk, Indonesië van Jan Wilma - WaarBenJij.nu Bali: Sidemen en Munduk - Reisverslag uit Munduk, Indonesië van Jan Wilma - WaarBenJij.nu

Bali: Sidemen en Munduk

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 Februari 2014 | Indonesië, Munduk

Hallo allemaal!

Vanaf het eilandje Lembongan zijn we met een lokaal bootje naar Kusamba in Bali gevaren. De eigenaar ging, samen met wat familieleden, naar Bali om inkopen te doen en wij konden dus met hen meevaren. Zo verdienen ze nog wat bij. Het bootje was lang, smal, diep, had een motor en een zeil, en aan weerskanten bamboe stokken voor de stabiliteit. Gelukkig was de zee heel kalm en dat maakte de overtocht van een uurtje zeer plezierig! Een klein busje met chauffeur stond al op ons te wachten en via Klungkung reden we naar Sidemen. Dit plaatsje (op zich niet bijzonder) ligt op een berghelling en vlakbij een vallei met vele schitterende rijstterrassen. Hier bevinden zich de meeste accommodaties, van homestay tot luxe (en dure) bungalows. Aangezien het laagseizoen is hadden we nog niets gereserveerd, we wilden eerst rondkijken. Hier had onze chauffeur duidelijk geen zin in dus huurden we een motorbike om iets leuks te vinden. We zijn er totaal 5 nachten gebleven, in twee verschillende accommodaties. We zijn veel met de motorbike op pad geweest om de mooie, rustige omgeving te verkennen.
Het blijft een schitterend plaatje, al die rijstterrassen waar mensen aan het werk zijn. Rijst in allerlei verschillende stadia. We kwamen ook door mooie leuke dorpjes waar we het echte Balinese leven konden zien, ver weg van het massatoerisme. We hebben allerlei soorten weer gehad, van zon tot zware regenval met onweer vlak boven ons...we zaten net op ons terrasje toen de eerste klap viel...we schrokken zo van de keiharde knal dat we gelijk naar binnen renden.
We hebben het heerlijk gehad in deze mooie omgeving! Tijd om weer verder te trekken, op naar Munduk in het noorden van Bali. De rit met de auto duurde zo'n drie en een half uur. Munduk ligt op een bergkam en we verbleven in guesthouse Karang Sari, met vanaf ons balkon een mooi zicht op de bergen. De eerste dag zijn we 's morgens al vroeg gaan wandelen. Hier de berg af en aan de overkant de berg weer een stukje op. In een dorpje kwamen een groep schoolkinderen tegen en die wilden gelijk op de foto. Iets verderop was de school en we waren zo vrij om een kijkje binnen te nemen. Dit was totaal geen probleem, de onderwijzeres verontschuldigde zich dat ze geen Engels sprak. De kinderen kregen net les in het maken van versieringen van lange riet stroken voor de vele Hindoe ceremonies die hier gehouden worden. Het was een gekakel van jewelste in de klas en ook hier ging het hele spul op de foto. We aten een sateetje langs de kant van de weg, heerlijk.
De temperatuur was inmiddels al aardig opgelopen en we besloten de weg terug niet te lopen maar een lift op een motorbike te regelen. Zo gezegd zo gedaan en de twee jonge mannen hadden weer een centje bijverdiend. De tweede dag zijn we zelf met een motorbike op pad geweest. Eerst een waterval bekeken, daarna naar de wederom schitterende rijstterrassen. We hebben hier erg geboft met het weer, zon en wolken maar geen regen van betekenis. Ook in Munduk hebben we het erg naar ons zin gehad, weinig toerisme en een prachtige omgeving! Na twee nachten hebben we er nog één hier te gaan en dan op naar Ubud, onze laatste bestemming...

Tot de volgende keer!

Liefs, Jan en Wilma

• 13 Februari 2014 - 14:23

Jos & Hennie:

Hoi Wilma & Jan,we volgen jullie nog steeds en zoeken alle plaatsen en eilandjes op .Wat een afwisselende belevenissen en vooral alle middelen van vervoer! Hou vol en ben benieuwd hoe het jullie in Ubud vergaat(hebben wij leuke herinneringen aan)!!!
    groet Hennie,Jos & Thomas

• 13 Februari 2014 - 16:57

Martin:

Heeé, Wilma en Jan,

Nou het klinkt nog steeds erg goed daar bij jullie. Leuke overtocht met de plaatselijke
    eiland bewoners per boot, helemaal te gek ! En het rijden op een motorfiets heb je ook
    weer wat kunnen opfrissen. Erg leuke manier om je zo te verplaatsen, zo kun je nog meer
    van de natuur en het land genieten. Nou ben benieuwd of er nog foto's komen van de bakken met
    regen die er naar beneden komen en jullie samen op de motor ?
    Vertrek zelf a.s. zondag naar het zuiden.
    Nou geniet er samen nog hééééél veel.

Groetjes, Martin.

• 13 Februari 2014 - 19:27

Ellie Apperloo:

Hoi Jan en Wilma,

Ook ik volg jullie nog en alle verhalen. Nog heel veel plezier en genieten de laatste periode. Gr. Ellie en ook Peter.

• 13 Februari 2014 - 21:51

Rien En Wiljo:

Hallo lieve Jan en Wilma,
    Geniet er nog maar goed van. Jullie vermaken je prima zo te lezen. Volgens ons hebben jullie helemaal geen heimwee! Maak er nog een mooie resttijd van en we hopen met jullie binnenkort in Paderne en Monte Boi weer een gezellige tijd te beleven.
    Wij hebben het plan eind volgende week naar Portugal te vertrekken. Hoop dat het lukt. Tot gauw dus.
    Liefs van ons, Rien en Wiljo

• 14 Februari 2014 - 09:58

Eleonora:

Ah dat was weer een prachtig avontuur..op naar het laatste gedeelte van jullie reis.
    Veel plezier!

Iiefs,
    Eleonora

• 15 Februari 2014 - 08:54

Bonne En Ina:

Zondagmorgen 09.00 , lekker jullie verslag lezen. De dakpannen waaien hier van het dak,maar gelukkig zitten we binnen met een bak koffie.

Heel bijzonder met zo,n bootje en erg leuk lijkt me, en nu erg relaxed.
    Op de foto,s te zien dat jullie heel ontspannen op pad zijn.veel plezier nog samen voor het laatste stukkie.

xx Bonne en Ina

• 16 Februari 2014 - 00:13

Meryem:

Hoi Jan en Wilma,

Wat zien jullie er goed en gezond uit, net als de omgeving en de mooie natuur. Het zit er bijna op dus geniet er nog lekker van. Wij genieten met jullie mee.
    Veel plezier en tot gauw!

Liefs, Meryem

• 16 Februari 2014 - 00:13

Meryem:

Hoi Jan en Wilma,

Veel plezier en tot gauw!

Liefs, Meryem

• 16 Februari 2014 - 01:31

Rob En Mieke:

Hoi Jan en Wilma,

De interesse is niet verslapt en we genieten nog met volle teugen van de reisverslagen, dus wees gerust.
    Als we het verhaal van Alor eiland lezen vinden we dat jullie het wel goed getroffen hebben met jullie prive
    onderkomen.
    Ook daar weer veel gezien, gesnorkeld en lekker gegeten.
    Het reizen op een scooter is anders wel een riskante onderneming hoor.
    Ook weer leuke foto,s en Wilma de foto van jou met de hond voor het huisje is net alsof er al jaren woont.
    De beide verhalen op Bali zijn ook een hele leuke ervaring geweest behalve dan die ruige zeereis, hopenlijk
    niet zeeziek geweest.
    Wat ook weer een leuke foto was is waar jullie samen voorin dat bootje zitten, helemaal geweldig.
    Als jullie weer thuis zijn moet je ons iets meer vertellen over de versierselen tussen al het groen.
    We wensen jullie nog een fijn laatste avontuur en tot kijk in Paderne.

Groeten Rob en Mieke.

P.S.

Als ze wederom ons pensioen gaan korten denk ik dat ik ook maar wat met zeewier ga doen.

• 17 Februari 2014 - 12:42

Bart En Joke:

Hallo avonturiers.....Na al jullie verhalen nu toch een berichtje van ons. Heel onwerkelijk jullie daar te zien op de foto's. Pas geleden waren we nog in Portugal en nu zijn jullie alweer bijna terug en wij weer bijna in Portugal. Voor ons gaat de tijd weer als een speer. Hebben jullie wel meegekregen dat we het geweldig doen op de winterspelen? We zijn zeer benieuwd naar de ervaringen die jullie weer hebben opgedaan, en wat er nu weer per boot richting Paderne komt. Leuk te lezen dat het na zo vaak daar te zijn geweest toch iedere keer weer zo'n geweldige ervaring is. We hopen dat jullie de laatste dagen net zo fantastisch zullen doorbrengen als jullie tot nu toe hebben meegemaakt. We zien elkaar in maart weer want dan komt Bart naar Portugal.

Groetjes Bart en Joke.