Camaron Highlands en Pangkor - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Jan Wilma - WaarBenJij.nu Camaron Highlands en Pangkor - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Jan Wilma - WaarBenJij.nu

Camaron Highlands en Pangkor

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 Januari 2013 | Maleisië, Cameron Highlands

Hallo allemaal!

Je kunt hier vele tourtjes boeken en wij de 'Mossy Forest Tour'. Wat een geluk, het is een onbewolkte dag! We vertrokken om 9.00u. in een terreinwagen naar een theeplantage in de bergen en dit was werkelijk schitterend! De theestruikjes waren allemaal heel laag zodat het makkelijk is om de jonge blaadjes eraf te halen. Vroeger gebeurde dit met de hand maar tegenwoordig hebben ze daar een handmachine voor en de blaadjes komen gelijk in een zak terecht. We wisten niet dat de theestruik een kleine boom wordt als deze niet handmatig klein wordt gehouden. Daarna gingen we naar de één na hoogste top in dit gebied (2035m.) en hier hadden we een heel mooi uitzicht over de Highlands.
Voordat we naar het mossy forest gingen gaf onze gids heel veel uitleg over de flora en fauna in het bos, zeer boeiend. Het bos was echt overdekt met een dikke laag mos, de grond veerde enorm en er hingen zelfs hele grote bossen mos in de bomen. Zoiets hadden we nog nooit gezien en we keken onze ogen uit. Een grote hagedis gezien, een wandelend takje en vele insektetende planten/bloemen. Het was echter wel erg drassig dus onze palladiums kregen weer een modderbad.
Na een tocht door het bos ging het weer richting de theeplantage waar we een bezoek brachten aan de theefabriek. Tot slot kregen we een rondleiding door de vlindertuin waar naast vlinders ook vele andere torren, insekten enz. te zien waren zoals enorme wandelende takken en bladeren. Heel bijzonder! Om ongeveer 13.30u. was de tour ten einde en we besloten samen met een stel uit Zwitserland een voor een deel terug te lopen naar 'ons' dorpje. Eerst aten we de lunch in een Chinees restaurant en begonnen vol moed aan pad no.2 door het jungle-achtige bos. Aan het begin stond een bordje dat het pad nog geen kilometer was dus je zou denken een makkie, nou dat was het bepaald niet want we hebben er ruim 2 uur over gedaan...hele steile soms nauwelijks zichtbare paadjes, omhoog en omlaag, zeer glibberig, het was echt handen en voetenwerk, gelukkig bewezen de boomwortels ons een grote dienst want daar konden we ons aan optrekken of af laten zakken. Het pad ging over in pad no.3 en dit was verder prima te doen. Moe maar zeer voldaan kwamen we in het dorpje aan en we kijken terug op een hele mooie en gezellige dag samen met het Zwitserse stel.
Na een goede nachtrust vertrokken we de volgende dag vroeg naar het eiland Pangkor. Eerst met de bus naar Ipoh (twee uur) en daar moesten we overstappen naar Lumut, helaas een slechte verbinding want we moesten drie uur wachten, dus maar bij MacDonalds gaan zitten ipv. het deprimerende busstation. Na weer een busreis van twee uur kwamen we in Lumut aan en daar namen we de ferry naar Pangkor. Op boot werden we aangesproken door twee Nederlandse jongemannen (Sander en Martijn) en we deelden een minibusje naar het dorpje Teluk Nipah waar we een overnachtingsplaats zochten. Door het laagseizoen was er overal veel plek maar natuurlijk net niet in het door ons uitgezochte Nipah Guesthouse, dus na één overnachting zijn we voor twee nachtjes naar het Budget Beach Guesthouse gegaan, waar we er nu één nachtje op hebben zitten en morgen verblijven we nog één nachtje in Nipah. Wat hebben we hier gedaan? Gisteren aan het strand geluierd en op een terrasje aan het strand wat gegeten en gedronken samen met Martijn en Sander. Was heel gezellig boys! Vanmorgen hebben we een scooter gehuurd en zijn het eiland rondgereden, zo'n 20 kilometer over een goed geasfalteerde weg, heuveltje op heuveltje af, langs dorpjes, zee en strandjes, door jungle-achtige bossen. Onderweg is Jan bij een kapper geweest om haar en baard te laten knippen en de kapper maakte er een hele schoonheidsbehandeling van! Nou hij kan weer voor de dag komen!
Nu ik nog hahaha. Onderweg ook heerlijk gegeten en iets gedronken voor slecht 2 euro 50 voor twee personen! Terug in Teluk Nipah onze schone was opgehaald en het was echt goed schoon, al het bloed van de jungletocht uit onze broeken.
We gaan zo wat drinken op een terrasje dus tot de volgende keer.

Liefs, Jan en Wilma

• 09 Januari 2013 - 11:31

Eep:

Moi Jan en Wilma
    Nou je hoeft hier niet te luieren op het strand het is hier een en al regen ha ha
    Dat je over 1 km zo lang doet heeft Jan er moeite mee hi hi
    Veel plezier daar
    Gr. Eep

• 09 Januari 2013 - 22:47

Abko En Klaudia:

Hallo wereldbewonderaars.

Als we jullie verslagen lezen reizen we in gedachten een beetje met jullie mee. Schitterend wat jullie allemaal zien en beleven. Erg leuk dat jullie tijdelijke reisgenoten hebben en samen met hen meer gespreksstof. Met z'n tweetjes ben je soms toch wel eens uitgepraat.( wij tenminste wel) Succes met de wandelingen die nog gaan komen. Nog geen blaren?

Groeten vanuit een te warm Nederland.

• 12 Januari 2013 - 09:52

Eleonora:

Hoi Wilma en Jan,

Oh wat een geweldige trip maken jullie weer.
    Heerlijk om te lezen.
    Geniet er maar lekker van.
    Veel liefs,

Eleonora

• 12 Januari 2013 - 12:00

Martin Sevink:

Hééé Wilma en Jan,

Heb net jullie mooie reis verslag gelezen, leuk verhaal zeg.
    Jan je boft toch maar mooi dat de kapper je een metamorfose heeft toe
    bedeeld, het is daar ook hard werken hé. We kennen je toch wel terug ?
    Prachtige foto's ! Nog heel veel reis plezier.

groetjes Martin en Kolien

• 13 Januari 2013 - 11:30

Charlotte:

Hallo Wilma en Jan

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken.
    Prachtige natuur daar vooral dat mossy forrest.
    We genieten mee met jullie reis door de verslagen en foto's en kijken uit naar het volgende verslag
    Ga nog erg genieten daar doen wij dat hier met -6 graden lol
    Veel liefs Charlotte en Anrik

• 13 Januari 2013 - 16:11

Ellie:

Hoi Jan en Wilma,

Lees trouw al jullie belevingen klinkt allemaal weer erg heerlijk en indrukwekkend. Geniet ervan. Hier is het nu winterkoud, maar dat weerhoudt mij er niet van te wandelen en andere leuke dingen te doen.

Liefs, Ellie