Bali, Lembongan, Ceningan - Reisverslag uit Lembongan, Indonesië van Jan Wilma - WaarBenJij.nu Bali, Lembongan, Ceningan - Reisverslag uit Lembongan, Indonesië van Jan Wilma - WaarBenJij.nu

Bali, Lembongan, Ceningan

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Jan

06 Februari 2014 | Indonesië, Lembongan

Hallo allemaal!

Genieten jullie nog een beetje van onze belevenissen of verslapt de interesse...
Van Alor zijn we naar Kupang gevlogen en op het vliegveld aldaar hebben we gelijk voor de volgende dag een ticket naar Denpasar (Bali) geboekt. Wederom verbleven we in het mooie La Hasienda Hotel. De volgende ochtend zijn we met Michael naar de plaatselijke markt geweest, ons vliegtuig zou pas om 13.35 uur vertrekken. Om 10.30 uur kreeg Michael een sms-je dat we al om 11.00 uur moesten inchecken. Het gebeurd wel vaker dat vanwege de weersomstandigheden een vliegtuig eerder of later vertrekt. Wij snel de rugzakken gepakt en hup naar het vliegveld. Daar bleek echter dat het vliegtuig gewoon om 13.35 uur zou vertrekken dus waarom zo vroeg inchecken? Daar konden ze ons geen antwoord op geven...maar wij baalden er wel van...zitten we hier maar te wachten. Bij een eettentje hebben we wat gedronken en een spelletje woordmix gedaan om de tijd te verdrijven. Eindelijk was het tijd om te vertrekken en op Bali aangekomen zijn we met de taxi naar het Ari Putri Hotel in Sanur gegaan. Aan het strand wat gedronken en 's avonds een heerlijke rijsttafel gegeten. De volgende dag zijn we naar de plek gegaan waar de boten naar Lembongan eiland vertrekken.
Helaas gingen er geen lokale boten en we moesten een snelle en veel duurdere boot nemen. Achteraf maar goed ook want het was me toch een tocht...de zee werd steeds ruwer en de golven steeds hoger...de boot stampte op de golven, het was gewoon eng! Althans voor mij...Jan had er geen moeite mee. Nou geef mij maar een vliegtuig met turbulentie. Dat vindt Jan weer niets, dan zit hij met samengeknepen billen. Ik was blij toen we na zo'n 50 minuten van boord konden stappen. We vonden een leuke bungalow in een mooie tuin aan het strand (Mega cottage) en daar zijn we twee dagen gebleven. We huurden een scootertje en zijn het eiland gaan verkennen. Veel mensen leven hier van het kweken van zeewier en hebben een zeetuintje. Bij eb gaan de mensen met bootjes of lopend naar hun tuintje om korte stukjes zeewier die aan lange touwen geknoopt zijn, in rijen aan paaltjes te bevestigen. Dit is zo'n mooi gezicht, zeker vanaf een hoger gelegen plek. Het lage water met de tuintjes, de bootjes, de mensen die aan het werk zijn, de rust die ervan uit gaat...en dan op de achtergrond de bruisende zee met hoge zeegroene golven en witte schuimkoppen. Echt prachtig! We konden er uren naar kijken en genoten er enorm van!
De zeewier wordt onder andere gebruikt in de cosmetica industrie en er valt veel geld mee te verdienen. Zo'n 750 dollar per maand en als je weet dat een gemiddeld inkomen op Bali zo'n 120 dollar is per maand is dit een heel goed inkomen.
Via een brug gingen we met de scooter van Lembongan naar een kleiner eilandje: Ceningan. We namen een kijkje bij Dream Point, een schitterend uitzicht over de zee. Tevens was er accommodatie: Twilight Huts. Dit is zo'n mooi plekje dat we besloten te verkassen. Er zijn vier mooie bungalows en vanwege het laagseizoen betaalden we veel minder dan de prijzen op de website. Vanuit ons bed hebben we uitzicht op de zee dat helaas al een beetje wordt belemmert door de bouw van een huis... wat zal de eigenaar van Twilight balen! Het restaurant en het zwembad grenzen echter direct aan de kust dus hier zal het schitterende uitzicht blijven bestaan. We zijn hier totaal 4 nachten gebleven en hebben het rustig aan gedaan. Wat rondrijden op de scooter, zwemmen, lezen, eten, drinken en vooral genieten van het uitzicht en de werkzaamheden tijdens eb.
Morgen vertrekken we met de lokale boot naar Bali en dan met een busje naar Sidemen.

Lieve groetjes, Jan en Wilma

• 06 Februari 2014 - 07:37

Richard:

Lache he, dat flikken ze nu altijd hahahahaha. Volgens mij doen ze dat erom! Eerlijk gezegd zit ik daar ook veeeeeeeel liever op een boot want die vliegtuigen zijn niet altijd te vertrouwen! Wij zijn een keer op Jakarta ( gelukkig daar) na het landen door het draagstel van de wielen heen gezakt en de eerste die buiten stonden waren de stewardessen hahahaha. Dan zit het er voor jullie bijna alweer op denk ik? Ik ga zo ook weer terug om de nieuwe groep op te halen.
    Veel plezier op schitterend Bali en de groetjes maar weer.

• 06 Februari 2014 - 09:33

Eleonora:

Hoi Wilma en Jan,

Nog steeds heel leuk om jullie verslagen te lezen.
    Geduld is een schone zaak daar in Indonesië, ze nemen de tijd.
    Wat een eng verhaal over de tocht in dat bootje. Kan me voorstellen dat je liever turbulentie wil ondergaan.
    Op naar het volgende avontuur.
    Veel genoegen!

Geniet!

Liefs, Suus

• 06 Februari 2014 - 17:30

Bonne En Ina:

Hoi Jan en Wilma, nou wij verslappen echt niet, en genieten zeer van jullie avonturen.
    Lijkt ons een hele relaxte vakantie met veel te zien en te doen.
    Duiken en een scooter..... effe een vliegtuig zoeken en wij komen eraan hoor !
    Hier guur en regen , en werken.dus van vakantie geen spraken.
    Nou, we blijven jullie volgen en tot in Mei.

Groeten Bonne en Ina xxx

• 06 Februari 2014 - 20:44

Bert & Ariene:

Hoi Jan en Wilma,

We genieten elke keer van jullie belevenissen dus ga gewoon lekker door!!

Groetjes vanuit Gasselte

• 06 Februari 2014 - 20:50

Elma:

Lieve Jan en Wilma,

Het is hier heel kleurrijk... ik zie blauw van de kou en groen en geel van jaloezie :)
    Lembongan staat ook heel hoog op ons lijstje, hopelijk gaat het de volgende keer lukken.
    Geniet er nog heel erg van en ik zie jullie over 2 weken.

Veel liefs van Elma en Komeng.

• 09 Februari 2014 - 13:45

David:

Hallo daar,

Jaloersmakend weer. Ik zie dat jullie het goed naar de zin hebben. Fijn!

Ben benieuwd naar de live-verhalen ...

Groet,

David