twee dagtrips - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Wilma - WaarBenJij.nu twee dagtrips - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Wilma - WaarBenJij.nu

twee dagtrips

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Jan

01 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Zon, bewolking en (stort)regen wisselen elkaar af maar tot nu toe hebben we tijdens de dagtrips veel geluk gehad wat betreft regen.
In ons guesthouse Oasis verblijven ook twee heren (Willem en Gerrit uit Den Oever) en met hen zijn we drie keer op pad geweest. Marita (eigenaresse Oasis) had een vriend van de familie -John- gevraagd ons te willen rondrijden voor een zeer schappelijke prijs. Als eerste deden we Lelydorp aan en bezochten we de vlindertuin: Neotropical Butterfly Park. Schitterende vlinders! Twee maal in de week gaan er poppen naar dierentuinen in Europa en Amerika. Er gaan echter ook in gevangenschap geboren slangen en schildpadden naar Europa, bestemt voor dierentuinen en particulieren. Vooral met particulieren hebben we veel moeite...doe je een wurgslang plezier door hem/haar in een klein terrarium te stoppen, nee natuurlijk niet! Onze gids aldaar zei dat het bij meerdere bezoekers weerstand oproept en terecht.
Daarna een pottenbakkerij bezocht en naar Domburg aan de rivier gereden. Tijdens de lunch viel er wel een enorme stortbui maar we zaten gelukkig droog. Willem -die jaren als visser gewerkt heeft- wilde graag wat vissersbedrijven bekijken, waaronder één van een Nederlander. Interessant!
De twee dagtrip zijn we met de taxi nar Leonsberg gegaan en aldaar op een bootje gestapt. Verder geen andere toeristen, maar gezellig met z'n viertjes en de zeer aardige gids Mendel (Budget Tours). We deden eerst Fort Amsterdam aan, eveneens uit de koloniale tijd en zeer interessant.
Mensen die meer willen weten over de plekken die we bezocht hebben moeten maar even op internet kijken want anders ben morgen nog aan het typen. Ben je geïnteresseerd in de Surinaamse geschiedenis dan is het zeker de moeite waard! Daarna gingen we dolfijnen spotten en we hebben ze ook van dichtbij gezien. Geen sprongen maar toch bijzonder om ze in hu natuurlijke omgeving te zien.
Op Plantage Rust en Werk hadden we een heerlijke Javaanse lunch waarna we een rondleiding kregen over de voormalige plantage waar een Nederlander nu een veeteeltbedrijf heeft met maar liefst tegen de 7000 koeien. Vooral zeer interessant voor Gerrit die ook in de veeteelt gezeten heeft. Het ras moest goed tegen de warmte kunnen dus de koeien komen oorspronkelijk uit Azië. De meeste plantages zijn smal (halve tot 1 km) maar kunnen wel zo'n 17 km. lang zijn. Tijdens de slavernij werd er voornamelijk rietsuiker, cacao, koffie en katoen verbouwd en alles met het handje onder de brandende zon...wat een vreselijke tijd...en al die gruwelijke straffen...Natuurlijk weten we het allemaal van de geschiedenislessen op school maar als je op de plekken staat waar zoveel leed geleden is, is het veel aangrijpender.
Als verrassing had Mendel nog een toetje voor ons, een kijkje bij de visafslag, een bedrijf gerund door zijn neef.
Al met al een zeer geslaagde trip! En wat is het overal weids, rustig en vredig, echt heerlijk! Maar ja, wat wil je met maar een half miljoen inwoners op een oppervlakte van 5x Nederland!
Later doe ik verslag van de derde trip.

Lieve groetjes, Jan en Wilma

• 01 Februari 2015 - 16:03

Eep:

moi Jan en Wilma
    op de regen na is dit volgens mij ook een mooie trip
    Gr. Eep

• 01 Februari 2015 - 17:49

Roely:

Hoi Jan en Wilma,
    Ik kan me bijna niet voorstellen dat het daar nog rustiger is dan in Paderne. Wij vinden het hier al "oorverdovend" stil. Heerlijk.
    Fijn dat jullie zo genieten. Ik zal Boef en Sanne even namens jullie knuffelen.
    Liefs, Roely

P.S. Wat een mooie foto's

• 01 Februari 2015 - 18:19

Hannie Lobbezoo:

Hoi Wilma en Jan,
    Ik geniet mee van jullie reis. Alles gaat goed hoor in Zaandam.
    Groetjes, Hannie

• 01 Februari 2015 - 20:10

Angela:

Hoi Jan en Wilma,
    Zo te horen (nou ja, lezen) hebben jullie het erg naar jullie zin; hopelijk gaat het zo door. Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes, Angela

• 03 Februari 2015 - 12:22

Rob En Mieke.:

Wat is het toch erg leuk en geweldig als je leest hoe jullie de reizen beleven en ze naar ons toe verslaan.
    Achterover op de bank met een bak koffie is het heerlijk om de verslagen te lezen.

Groeten,

Rob en Mieke.