Flores - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Jan Wilma - WaarBenJij.nu Flores - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Jan Wilma - WaarBenJij.nu

Flores

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Jan

21 Januari 2014 | Indonesië, Bajawa

Hallo allemaal!

Hier zijn we dan eindelijk met een nieuw verslag. Het is niet overal mogelijk om internetverbinding te krijgen of de verbinding is slecht, vandaar dat het even geduurd heeft. Waren jullie al ongerust? Nou we zijn springlevend hoor! Eerst nog even een stukje over Lombok, Kuta Beach. Na onze scooterrit met z'n vieren hebben we die avond alvast de verjaardagen van Komeng en Elma gevierd, wij trakteerden hen op een etentje. Dit was tevens onze laatste avond met ons viertjes want de volgende dag zijn Komeng en Elma weer terug gegaan naar Gili Air. Wel weer even wennen na de gezelligheid met z'n vieren. Wij zijn nog twee dagen in Kuta Beach gebleven. We hebben nog een rit gemaakt op de scooter door het schitterende groene bergachtige landschap. Op de terugweg begon het te regenen en besloten we te schuilen omdat we geen regencape hadden. Toen de regen minder werd stapten vervolgden we onze weg terug en het plan was te lunchen in het Astari restaurant, gelegen op de top van een berg met schitterend uitzicht over de kuststrook. Daar zagen we echter in eerste instantie weinig van want het begon ineens weer keihard te regenen en volledig doorweekt kwamen we in het restaurant aan. We kregen een tafelkleed om ons af te drogen en om ons heen te slaan want we waren best koud geworden.
Een warme kop thee en een vegetarische burger deden ons goed.
Nog één nachtje slapen in onze mooie bungalow in Sari Rinjana en we vertrokken met het vliegtuig naar Flores. We kwamen aan in Labuan Bajo
en gingen naar het Gardena Hotel (aanbevolen door een stel vanwege het mooie uitzicht en zonsondergang) maar we vonden de bungalowtjes helemaal niks, oud en vergane glorie. Achterop de brommer hebben we ons rond laten rijden op zoek naar een betere accommodatie en die vonden we in het Luwansa Beach Resort. Wel wat verder van het centrum maar het hotel reed de gasten gratis van en naar het centrum.
We boekten een tourtje naar Rinca eiland om de Komodo dragons te zien. Na twee uur varen kwamen we daar aan en met een gids maakten we een wandeling van een uur over het eiland, voor ons lang genoeg want het was warm...We zagen verschillende dragons, waaronder een kleintje die nog in bomen kunnen klimmen als er gevaar dreigt en de grootste was bijna drie meter. Zeer bijzonder om deze dieren van dichtbij te zien. Terug op de boot kregen we onze lunch en 's middags deden we een piepklein eilandje aan om te snorkelen. Helder water, veel koraal en vele schitterende vissen! Na drie overnachtingen vertrokken we met de minibus naar Bajawa (1100m), een rit van zo'n 9 uur en vele, vele bochten. We kwamen aan in de mist en het was gewoon koud brrrr. We hadden gekozen voor Hotel Happy Happy en we werden er ook heel vrolijk van, het was er heel gezellig. Alle kamers komen uit op een gemeenschappelijke ruimte waar een grote tafel met stoelen stond. Daar maakten we kennis met een Nederlands en Belgisch stel en we hadden gelijk hele gesprekken met elkaar. Met elkaar gegeten in een restaurantje vlakbij ons hotel. Afscheid genomen van de Nederlanders want zij zouden de volgende dag weer vroeg vertrekken. De volgende dag hebben we samen met het Belgische stel -Tom en An- een scooter gehuurd en hebben zo'n 60 kilometer in de omgeving rondgereden en verschillende traditionele dorpen bekeken. Mooi en indrukwekkend! Ook de natuur in Flores is heel mooi, waar je ook kijkt, overal is het groen.
We hebben het echt heel leuk met Tom en An en we besloten dan ook om de volgende dag met z'n vieren verder te reizen. We huurden en auto met chauffeur en vertrokken naar Moni, een rit van ongeveer zes uur. We verbleven in de Bintang Lodge, goede kamers maar te duur. Het eten was er ook niet geweldig maar voor de rest hebben we het er heel leuk gehad met de familie. Moni is met name een trekpleister vanwege een vulkaan met fluoriserende kratermeren. Het mooiste is om deze te bekijken bij zonsopkomst dus we vertrokken met z'n vieren om 4.15 uur achterop scooters naar de vulkaan, Kelimutu. Het laatste stuk legden we te voet af. Het was gelukkig droog en de zonsopgang was echt heel mooi. Met name één meer was schitterend blauw. Zeer de moeite waard om daarvoor vroeg op te staan! We hadden al van te voren besloten op terug te lopen naar Moni. Het eerste stuk over asfalt was goed te doen maar toen we afsloegen om via een dorpje en de waterval te lopen werden de smalle paadjes steeds steiler. Het liep niet echt lekker voor Jan en mij en omdat we al merkten dat de jongere Tom en An een sneller tempo hadden zeiden we dat ze niet op ons hoefden te wachten. We worden oud hahaha...en de volgende dag hadden we giga spierpijn in onze heupen...'s Avonds heerlijk gegeten bij warung Moni Smille. De volgende ochtend zouden we met z'n vieren vertrekken naar het vliegveld in Ende, Tom en An gingen naar Bali en wij naar West Timor. Wij stonden al vroeg naast ons bed omdat we eerst nog naar de wekelijkse markt wilden. We hoorden dat er oponthoud zou zijn vanwege werkzaamheden aan de weg naar Ende dus we zouden vroeger moeten vertrekken. We gingen naar Tom en An, die in Daniels Lodge sliepen, om het hen te vertellen. De markt was voor hun lodge dus pikten we daar ook nog wat van mee. Wat en drukte zeg in het normaal zo rustige dorpje, al het verkeer stond vast. Maar we hebben nog wel wat mooie plaatjes kunnen schieten van de markt waar wij zo dol op zijn. Al met al viel het oponthoud erg mee en waren we veel te vroeg in Ende. Nou ja, beter dan te laat. We hebben nog ergens padang food gegeten en hebben op het vliegveld afscheid genomen van Tom en An, na al eerder de nodige gegevens uitgewisseld te hebben. Tom en An, bedankt voor de gezellige tijd samen!
En nu staat ons een groot avontuur te wachten, daar kunnen jullie alles over lezen in ons volgende verslag.

Dag allemaal!

Lieve groeten, Jan en Wilma

• 21 Januari 2014 - 12:03

Angela:

Hallo Jan en Wilma,

Fijn om te horen dat jullie genieten van de reis.
    Nou ik geniet ook van de verslagen en kijk alvast uit naar de volgende.

Groetjes, Angela

• 21 Januari 2014 - 12:56

Martin:

Heeé Wilma en Jan,

Heb net weer een spannend reis verslag gelezen, t´lijkt wel een........ boek !
    This daar wel echt genieten zeg, prachtige foto´s blik in de verte vanuit het zwembad,
    de vulkaan, natuur enz.
    Wens jullie nog veel ondernemende dagen en wacht op het volgende avontuur !

Groet vanuit N.L. Martin

• 21 Januari 2014 - 13:24

Rien En Wiljo:

Zo te lezen en te zien hebben jullie het zo naar de zin dat jullie volgens ons nog lang niet naar huis willen! Wat een avontuurlijke vakantie wederom. Geniet er maar van. Conditie een beetje opkrikken? Ha, ha, ha! We gaan in Portugal binnenkort wel weer eens een pittige wandeling maken!
    Nog veel plezier en tot het volgende verslag.
    Liefs vanuit Ermelo, Rien en Wiljo

• 21 Januari 2014 - 14:16

Meryem:

Waauw, prachtige foto's. Wat is het toch heerlijk om in deze donkere grijze koude kikkerland jullie verslagen te lezen. Wat een avontuur en beleving, ik zou zo in jullie schoenen willen staan;)) Met smart wachten we op jullie volgende avontuurverslag en foto's. Geniet er lekker van.
    Liefs, Meryem

• 21 Januari 2014 - 15:51

Eleonora:

Dat was weer een prachtig verslag van jullie avonturen op Flores.
    Heerlijk zo op een scooter door het onbekende landschap te toeren.
    Prachtige foto's weer.
    Geniet maar lekker!

Liefs,

Eleonora

• 21 Januari 2014 - 16:45

Xandra:

Wow, inderdaad wat een prachtige achtergrond bij dat zwembad.
    Kun je zo'n uitzicht niet meenemen? Het zou hier beslist niet misstaan.
    Het zwembad hier leek net op zo'n fluoriserend meertje, maar dan groen.
    B well!

• 22 Januari 2014 - 11:35

An Janssens:

Hey Wilma en Jan

Wij hadden het ook super gezellig met jullie! Bedankt voor de leuke dagen! Geniet nog volop van de rest van jullie reis! Wij hebben rust gevonden in Ubud :-)..
    Hou ons op de hoogte!
    Vele groetjes van ons beide!
    Tom & An