Palawan - Reisverslag uit Luzon, Filipijnen van Jan Wilma - WaarBenJij.nu Palawan - Reisverslag uit Luzon, Filipijnen van Jan Wilma - WaarBenJij.nu

Palawan

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Februari 2013 | Filipijnen, Luzon

Hallo allemaal!

Jullie zijn gewend (of moeten we zeggen verwend hahaha) met toch wel snel op elkaar volgende verslagen maar deze keer hebben jullie er wat langer op moeten wachten. We waren gebleven in Baguio waar we één overnachting hadden en de volgende ochtend vertrokken we met de bus naar Clark. We streken weer neer in het Tune Hotel voor wederom één nachtje en daarna vlogen we naar het eiland Palawan, vliegveld nabij de hoofdstad Puerto Princesa. Even na 12.00u. kwamen we daar aan en we besloten gelijk door te gaan naar Sabang. Vanaf het busstation bleken er die middag geen minibusjes meer die kant op te gaan dus kochten we een kaartje voor een jeepney. Wel zo gezellig, drie uur op elkaar gepakt zitten met de plaatselijke bevolking en al hun inkopen, en dat was heel wat! Er zaten een paar kleine kinderen in de jeepney en Jan deelde ballonnen uit tot grote vreugde van de kinderen. Er werd volop mee gespeeld en gelachen tot er een ballon naar buiten vloog, dat was te verwachten in een voertuig zonder glas in de ramen. Een sip gezicht dus hup weer een nieuwe ballon. Het wegdek was goed dus inderdaad na drie uur waren we op de plaats van bestemming. Sabang is een heel klein dorp aan de westkust met een mooi breed zandstrand met wuivende palmen en omringd door met jungle begroeide bergen. We gingen op zoek naar een onderkomen en dit bleek niet makkelijk te zijn, we kregen overal vol,vol, vol te horen. Dan maar naar het luxe resort waar we al een blik op de prijslijst hadden geworpen...we kwamen weer bij de receptie en we vroegen naar de goedkoopste bungalow. De dame noemde een bedrag dat veel lager was dan de goedkoopste op de prijslijst...hebben we het wel goed verstaan? Ja hoor, ze bleken achter bij het personeel nog drie geschakelde huisjes te hebben en in één ervan konden voor twee nachten terecht. Wat een geluk! En zo kwamen we dus in het super de luxe Daluyon Resort terecht. We mochten van alle voorzieningen gebruik maken en het mooiste was wel het zwembad.
Nu denken jullie natuurlijk wat moet je nou met een zwembad als je de zee voor de deur hebt, maar echt, het is zalig om eerst in zee te zwemmen met hoge golven en dan in een prachtig aangelegd zwembad te duiken! Sabang staat bekend om zijn ondergrondse rivier maar dat vonden we eerlijk gezegd wat tegenvallen. Je vaart in een volgepropt bootje (zwemvest en helm verplicht) met gids die flauwe grapjes maakt op de rivier een grot in en na 45 min. ben je weer buiten. Op zich natuurlijk wel bijzonder maar het was echt veel te druk, de bootjes voeren af en aan en dat was jammer. Na twee dagen van luxe genoten te hebben vertrokken we naar El Nido in het noorden van Palawan. We vertrokken om 14.00u. met het minibusje met één overstap en kwamen na zes uur gaar en in het donker in El Nido aan. De reis was echter wel heel leuk want we hebben hele interessante gesprekken gehad met een Chinese vrouw die samen met haar man en dochter op vakantie was.
Hier bleken we tegen hetzelfde probleem aan te lopen als in Sabang, vol vol vol. Die drukte heeft te maken met het Chinese Nieuwjaar, veel buitenlanders die in China werken en de Chinezen zelf gaan op vakantie en Palawan blijkt bij hen zeer in trek te zijn. Al met al hebben we de acht nachten die we in El Nido doorgebracht hebben in 5 verschillende kamers geslapen. En dan hebben wij nog geluk gehad want we hoorden dat er zelfs mensen op het strand hebben moeten slapen. Je zou denken dat het er een gekkenhuis was maar dat was niet zo. Er zijn daar zoveel kleine eilandjes voor de kust waar je met een bootje naar toe kunt zodat het overdag gewoon rustig is. Bovendien zaten wij niet in het dorp zelf maar iets naar het noorden bij Caalan Beach en daar was het sowieso rustiger. En wat denk je, komen we daar twee koppels tegen die we al eerder ontmoet hebben! Als eerste het Zwitserse stel (Christiaan en Esther) van de klautertocht in de Camaron Highlands en daarna Monica en Sarah uit Duitsland waarmee we in Sagada de wandeltocht hebben gemaakt. Echt heel erg leuk! De Duitsers stonden op het punt van vertrek maar met de Zwitsers zijn we nog twee keer uit eten geweest.
En wat hebben we verder al die dagen daar gedaan? Naast alle tijd en energie die het ons gekost heeft om onderdak te vinden hielden we gelukkig nog genoeg tijd over om van al het moois daar te genieten. We hebben een dagtourtje (A) geboekt en we zaten met twee Filipijnse stelletjes op een klein bootje. We raakten al snel in gesprek en hebben echt een heerlijke dag met elkaar gehad! Van het ene eilandje naar het andere, gesnorkeld (viel weer wat tegen helaas), gezwommen in drie lagoons, een heerlijke lunch op een strandje en de tocht over zee.
We hebben een dag een lichte motor gehuurd en zijn naar Nacpac Beach gegaan, een heel groot strand, nog helemaal ongerept, puur natuur en wij waanden ons aan het eind van de wereld, zo stil was het daar met slechts een enkele toerist. Heerlijk zacht zand en heerlijke golven met witte schuimkoppen. Kleine vissersdorpjes, bamboe huisjes met rieten daken, kleinvee dat rondscharreld, vele, vele palmbomen, kleine rijstveldjes, met jungle begroeide bergen, een man met een waterbuffel, spelende kindertjes...echt fantastisch!

• 15 Februari 2013 - 11:44

Francis Peels:

Jullie maken weer heel wat mee op die mooie reis.
    Wij bevinden ons in het tegenovergestelde, in Noorwegen dik in de sneeuw, daar genieten wij dan weer van.
    Veel plezier verder,

Groetjes,
    Francis en Ruud

• 15 Februari 2013 - 12:38

Elma:

Wat een belevenissen weer. Het lijkt me wel een mooi land, de Filipijnen. Alleen dat snorkelen he? Toch maar weer naar Gili Air? Hahaha :)

Veel liefs van Elma